کد مطلب:298690 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:248

موقعیت جغرافیایی شبه جزیره عربستان


عربستان بزرگترین شبه جزیره جهان، با مساحت تقریباً سه میلیون كیلومتر مربع در جنوب غربی آسیا واقع شده، و از شمال به بیابان شام و از جنوب به خلیج عدن و دریایی عمان و از مغرب به خلیج عقبه و دریایی احمر و از مشرق به خلیج فارس و دریای عمان و خاك عراق منتهی می شود. [1] .

عربستان سرزمینی خشك و بیابانی است كه به جز یمن در جنوب غربی آن و ناحیه نجد و واحه هایی كه در دل صحرا وجود دارد، دیگر نواحی آن غالباً


بی آب و علفزار است. [2] .

از محصولات مهم آن، «خرما» است كه در اطراف مدینه یك صد نوع آن كشت میشود. [3] و سودمندترین ثروت آنها «شتر» است، تنها جانداری كه همپای بَدَوی در سرزمین شگفت می تواند مونس او در صحرا و صبور در جنگها باشد. [4] .

اسب برای عربها نشانه ثروت و افتخار است و تندروی و سرعت آن در جنگ و غارت كه از عادات عرب عصر جاهلیت بود مایه توفیق صحرانشین می شد. [5] .

ساكنان این سرزمین، شاخه ای از نژاد سامی معروف به عرب هستند. [6] عرب به معنی صحرانشین است و در كتیبه های عربستان این كلمه فقط بر بَدَوی و صحرانشین اطلاق می شده است. [7] و شرایط جغرافیایی همچون دیگر نواحی، بر خوی و عادات و تفكرات و نظام اجتماعی حاكم بر آنها تأثیر به سزایی داشته است.



[1] ر. ك: تاريخ عرب، نوشته فيليپ حِتّي، ترجمه ابوالقاسم پاينده، انشارات آگاه، 1366، چاپ دوّم، ص 21، تاريخ تمدن (عصر ايمان)، نوشته ويل دورانت، ترجمه ابوالقاسم پاينده، انتشارات اقبال، 1343، جلد يازدهم، ص 2 و ستيزگاه باورهاي ديروز و امروز، تأليف افشين پرتو- عليرضا كشور دوست، انتشارات پاژنگ، تهران 1369، چاپ اول، ص 247.

[2] ر. ك: تاريخ عرب و اسلام، تأليف امير علي، ترجمه فخر داعي گيلاني، انتشارات گنجينه، 1366، چاپ سوم، ص 4.

[3] ر. ك: تاريخ عرب، ص 27.

[4] ر. ك عيون الاخبار، تأليف أبي محمد عبدالله بن مسلم ابن قتيبه دينوري دارالكتب مصر، (1343 ه 1925 م)، جلد اول، ص 162.

[5] تاريخ عرب، ص 28.

[6] ر. ك: تاريخ تمدن اسلام، تأليف جرجي زيدان، ترجمه و نگارش علي جواهر كلام، انتشارات امير كبير، تهران، 1369، چاپ ششم، جلد اول، ص 31.

[7] ر. ك: تاريخ اسلام، تأليف علي اكبر فياض، انتشارات دانشگاه تهران، 1970، چاپ چهارم، ص 14.